28 juni 2015

Bellman på Båtsmansgränds Café

Jag spelade för en fullsatt gård på Båtsmansgränds Café för att stötta Sanna Ackrell och hennes fina rörelse. Det kom många för att äta och dricka, de fick jobba hårt i köket. Vädret kunde inte ha varit bättre och solen stekte ner på oss, men jag satt skönt parkerad i skuggan och hade perfekta förutsättningar.
Det kändes väldigt bra att spela epistlar och sånger av Carl Michael Bellman i de här omgivningarna, man kan lätt fantisera att Bellman själv kunde suttit här och sjungit en gång i tiden.
Det gör mig väldigt ont att Båtsmansgränd ska försvinna ur Sannas flitiga händer, jag tvivlar på att man kan hitta en mer engagerad vårdare av det fina kulturarv som Båtsmansstugorna är.
Efter genomförd spelning bjöd Sanna på Rökt makrill med kokt potatis, riktigt gott.
Nästa söndag kör vi igen.
Stort tack till alla som kom, och tack för alla vänliga ord.
Konserten jag hade idag innehöll följande epistlar och sånger.
Fredmans epistel n:o 2 Nå skrufva Fiolen
Fredmans epistel n:o 3 Fader Berg i hornet stöter
Fredmans epistel n:o 23 Ack, du min moder, säj vem dig sände
Fredmans epistel n:o 31 Se Movitz, vi står du och gråter
Fredmans epistel n:o 35 Bröderna fara väl vilse ibland
Fredmans epistel n:o 41 Mollberg satt i paulun
Fredmans epistel n:o 45 Tjänare, Mollberg, hur är det fatt?
Fredmans epistel n:o 48 Solen glimmar blank och trind
Fredmans epistel n:o 52 Movitz, mitt hjerta blöder
Fredmans sång n:o 21 Så lunkar vi så småningom
Fredmans Sång n:o 32 Träd fram du Nattens Gud

Inga kommentarer: