08 maj 2016

Västerviks Manskör på turné i Estland

Kristi Himmelfärdsdag satte sig Västerviks Manskör på Kjells buss och reste mot Stockholm. På bussen plockade grabbarna längst bak i bussen fram instrumenten och underhöll en god stund.
Vi tog ett lunchstopp i Stavsjö och anlände i Värtahamnen på eftermiddagen.
17.30 avgick MS Victoria mot Tallin. Vi åt en Buffé och tittade på det utbud som färjan hade att bjuda på, coverband, trubadur, akrobater och klassiska gitarrister.
På morgonen andra dagen kom vi till hamn och åkte till Svenska kyrkan och genomförde en härlig konsert. Den gamla vackra kyrkan hade en fantastisk akustik.
Sångerna vi framförde var följande: Slå ut dina vingar svenska sång, En sommarafton, Stämning, Uti vår hage, O hur härligt majsol ler, Helig, helig, helig, Under rönn och syrén, Glad såsom fågeln, Sköna Maj och Vintern rasat
Vi checkade in på hotellet och svidade om till valfri klädsel och drog oss till rådhusplatsen. Där blev det en gemensam konsert med blåsorkestern Ö-bandet från Gotland. Där sjöng vi fyra sånger: Slå ut dina vingar svenska sång, Sköna Maj och Vintern rasat
Därefter var det kvällsmat på medeltidskrogen Peppersack, Där vi åt en tre rätters god middag.
På kvällen blev det jam och allsång på trottoaren utanför hotellet.
På tredje dagen var det en rundtur runt Tallin, bland annat åkte vi ut till Sångarfältet och provsjöng på den stora arenan, Sköna Maj och Vintern rasat. Alla tyckte att Tallin är en vacker och sevärd stad.
Vi åkte därefter till Hamnområdet. Flera av oss kopplade av på pubar och restauranger innan MS Romantica avgick. Vi samlades i restaurangen och avnjöt en trerätters middag innan det var dags för fria aktiviteter.
Magnus Ivarsson och jag gick upp på fördäck med gitarr och flöjt och gjorde en improviserad konsert. Vi spelade irländsk musik och en del 50 och 60-talsmusik. När vi var klara hade vi spelat ihop 10 Euro och 5100 Rubel. En mycket rolig upplevelse.
Vi ägnade oss sen åt färjans shower och flera av oss kom inte i säng innan sent på natten.
Hemresan från Stockholm gick över förväntan, inga bilköer eller konstigheter. Vi gjorde ett lunchstopp i Stavsjö och anlände sedan tryggt i Västervik vid 15.30.
En rolig resa som gav mersmak var slut.