05 oktober 2016

Bellman och jag på The Brig

Foto: Mats Molin
På The Brig blev det en tidsresa till 1700-talet, till Stockholm och Bellmans värld. Jag ägnade hela första passet åt Fredmans epistlar. För första gången provade jag min basluta med den nya mikrofonen. Mats Molin hjälpte mig att ratta ljudet så både volym och klang lät finfint. Jag tror säkert att jag kommer att använda baslutan igen vid en senare spelning. Jag berättade en del om Bellman och även om figurerna som befolkar epistlarna. Det gläder mig att det fungerade så väl att framföra den här sortens musik i krogmiljö och att folk verkligen lyssnade.
Andra passet ägnade jag åt mina egna visor och melodier, Då bytte jag instrument och spelade på min Lugnås Tarragona. Jag tyckte att även där fungerade det riktigt bra och att publiken lyssnade och uppskattade mina melodislingor och texter.
Det blev även ett tredje pass. Det ägnade jag åt irländsk folkmusik men avslutade med ett medley på Lasse Tennanders "Rötter" och 50- talsdängorna "Oh Carol" och "Diana".
Många goda vänner och bekanta kom och lyssnade, härliga varma människor som jag hoppas fick en trevlig kväll.
Foto: Mats Molin
Första pass:
Fredmans epistel n:o 65 Movitz med flor om armen hålt!
Fredmans epistel n:o 31 Se Movitz, vi står du och gråter
Fredmans epistel n:o 9 Käraste bröder, systrar och vänner
Fredmans epistel n:o 67 Fader Movitz, Bror!
Fredmans epistel n:o 35 Bröderna fara väl vilse ibland
Fredmans epistel n:o 79 Charon i luren tutar
Fredmans epistel n:o 69 Se Dansmästaren Mollberg, bröder
Fredmans epistel n:o 52 Movitz, mitt hjerta blöder

Andra pass:
Mitt liv, mitt blod, mitt hjärta
Blå tårar
Lasse och Marie
Bibbis visa
Hjärtats rum
Sommarvisa från Västervik
Ljug för mig
Helt utan skäl
Alla fyllons ängel

Tredje pass:
Black velvet band
Dirty old town
Molly Maguires
Wild rover
Whisky in the jar
Molly Malone
Rötter
Oh Carol
Diana





Inga kommentarer: