22 april 2017

Finstämda visor och allsång för Vasa Orden av Amerika

Jag var inbjuden av Vasa Orden av Amerika för att sjunga och även hålla i en stunds allsång.
Vasa Orden av Amerika, är ett svenskamerikanskt ordenssällskap. Orden bedriver social verksamhet och stöttar forskning och utbildning kopplad till svenskamerikanska frågor.
Jag började med att mingelspela innan maten och det blev mycket Evert Taube, men även lite Dan Andersson och Cornelis Vreeswijk.
Efter maten blev det allsång där deltagarna fick önska sånger ur ett allsångshäfte.
Jag avslutade med "Fattig bonddräng" och berättade om hur stort intryck Vilhelm Mobergs utvandrarsvit hade på mig som ung och hur många fattiga bonddrängar flyttat från Sverige till Amerika för att söka lyckan. För Robert och Arvid i böckernas värld, gick det inte så bra.
Några av sångerna jag sjöng:
Så länge skutan kan gå
Inbjudan till Bohuslän
Kärleken och vinden
Rosa på bal

Inga kommentarer: