21 april 2017

Trubadurafton med quiz på Kornet

Det blev en trevlig kväll med visor, allsång och en hel del irländsk musik på Kornet, Markörgatan.
Jag spelade för hyresgästföreningen och det bullades upp med kaffe och smörgåsar.
Det kom både gamla och barn och kvällens repertoar blev därför ytterst uppblandad.
Det kom upp flera barn och ville prova på att sjunga i mikrofon, riktiga sångfåglar.
Quizen blev jämn, och det blev en utslagsfråga som avgjorde tävlingen.

  1. Vad heter Bob Dylan egentligen? Robert Allen Zimmerman
  2. Pippi Långstrump har många namn, vad heter hon? Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump
  3. Vilka färger har Irlands flagga? Grönt, vitt, och orange.
  4. Hur gammal är Owe Thörnqvist? 1. 77 X. 83 2. 88
  5. Vilket århundrade började Guinness öl att säljas? 1700-talet, 1759
  6. Vad heter Emils mamma? 1. Anna Svensson X. Johanna Svensson 2. Alma Svensson
  7. Vad heter VIK:s nya tränare? 1. Roger Forsberg X. Robert Forsmark 2. Rickard Forslund
  8. Hur mycket miljoner liter öl dricker vi i Sverige per år ungefär? 1. 100 X. 200 2. 300? 
  9. En irländsk sångare har vunnit ESC tre gånger. Vem? Johnny Logan
  10. Vilken månad är det Saint Patrick's day? 1. Mars X. Oktober 2. December
Jag sålde under kvällen några skivor.
Ett urval av de sånger jag spelade under kvällen:
Whisky in the jar
What shall we do with the drunken sailor
Wild rover
Molly Maguires
Blowin in the wind
Ring of fire
Till min kära
En natt i Santiago
Sommarvisa från Västervik, egen
Du är mitt liv, mitt blod, mitt hjärta, egen
Alla fyllons ängel, egen
Lasse och Marie, egen
Blå tårar, egen
Snickerboa
Pippi Långstrump
Guld och gröna skogar
Så länge skutan kan gå
Inbjudan till Bohuslän
Rötter
Oh Carol
Diana m.m.

Inga kommentarer: