21 juli 2017

Fredman, Mollberg och jag på Båtsmansgränd

Foto: Tomas Jonsson
Det var dags att gå i Bellmans fotspår, och var är lämpligare än på Båtsmansgränd i autentisk 1700-talsmiljö.
Det var lite tunt vid borden i början men efter ett tag så kom det många gäster som njöt av atmosfären och de goda smörgåsarna.
Jag spelade tre set med melodier från Fredmans epistlar och sånger.
Följande melodier framfördes:
Fredmans epistel n:o 9, Käraste bröder, systrar och vänner
Fredmans epistel n:o 65, Movitz med flor om armen hålt!
Fredmans epistel n:o 79, Charon i luren tutar
Fredmans epistel n:o 80, Liksom en Herdinna
Fredmans sång n:o 10, Så slår min Glock
Fredmans epistel n:o 48 Solen glimmar blank och trind
Fredmans epistel n:o 2 Nå skrufva Fiolen
Fredmans epistel n:o 31 Se Movitz, vi står du och gråter
Fredmans epistel n:o 35 Bröderna fara väl vilse ibland
Fredmans epistel n:o 72, Glimmande nymph
Fredmans epistel n:o 41 Mollberg satt i paulun
Fredmans epistel n:o 23, Ack du min moder
Fredmans epistel n:o 45 Tjänare, Mollberg, hur är det fatt?
Bellmans vaggvisa - Lilla Carl, sov sött i frid!
Fredmans epistel n:o 52 Movitz, mitt hjerta blöder
Fredmans Sång n:o 32 Träd fram du Nattens Gud
Rumlarens väg - Egen visa


Inga kommentarer: